הרב ישראל בוסו - רב מזמר

הרב ישראל נכד האדמו"ר סידנ"א בבא חקי זצוק"ל – רבי יצחק אבוחצירא זכותו תגן עלינו – רב מזמר , הוא הרב המזמר הראשון מסוגו בישראל. את הטקסים והאירועים שהרב עורך, הוא מלווה בזמירות ושירים המנעימים את שהות הנוכחים, גורמים להם להתרגש, להתחבר וליהנות מכל רגע. בואו להכיר עוד קצת את הרב ישראל בוסו, ואולי כך תשדרגו את האירוע שלכם ותוסיפו לו פן נוסף וייחודי.

 

 

נגן וידאו

מה זה רב מזמר?

עד לפני מספר שנים, לא היו רבנים מזמרים מסוגו של הרב בוסו בישראל. את האירועים הרבים – בר ,מצוות, חתונות, בריתות, זבד בת ועוד, היה עורך הרב, לרוב ברצינות, כשעיקר תפקידו היה פורמלי. הרב היה מקריא את הטקסים הרלוונטיים לכל אירוע, מוסיף דבר תורה, לפעמים מברך את חתני או כלות האירוע ואת משפחותיהם, ובזה היה תם תפקידו, פחות או יותר. רבנים מסוימים מגדילים היו לעשות, והיו רוקדים מעט עם החתן. בכל אופן, אי אפשר להגדיר את תפקיד הרב כאטרקציה, כאשר אורחים רבים הנמצאים באולם, לא מתעניינים ברב או בדברים שהוא נושא. תפקיד 'הרב המזמר', נועד לשדרג את תפקידו של הרב באירוע. הרב המזמר ניחן בקול נעים ובעל כישרון שירה. את הטקסטים שבדרך כלל מקריא הרב במונוטוניות ובמהירות, מזמר הרב המזמר בשמחה וברגש, כאשר בין כל קטע, מוסיף הרב המזמר שירים קצרים ומרגשים. כך, במקום שטקסי התפילה יהיו מעייפים וארוכים, הופך אותם רב מזמר לטקס קצר בשילוב קטעים שמחים ומלהיבים, שגורמים לבעלי השמחה להתרגש וליהנות, ואף מהווים אטרקציה עבור הנוכחים והמשתתפים בשמחה.

איך הכל התחיל?

כפי שכבר הזכרנו, הרב ישראל בוסו הוא רב מזמר הראשון בסוגו בישראל, כאשר לפניו, השיטה של שירים המלווים את הברכות והתפילות, לא הוכרה. הרב בוסו צלח את מבחני ההסמכה לרבנות וקיבל את תעודת ההסמכה לרבנות (ואת התואר 'רב'), קצת לאחר נישואיו. באותו הזמן, היה מחסור ברבנים בעיר רמלה, והיה צורך ברבנים שיערכו חופה וקידושין בחתונות של תושבי העיר. ברבנות רמלה זיהו את הכישרון שטמון ברב בוסו, וביקשו ממנו להתחיל לסייע בעריכת חופה וקידושין בחתונות של תושבי העיר. הרב בוסו, שהיה אז רב צעיר למדי, ניסה לחפש כיצד לשדרג את עריכת החופה והקידושין, כדי להפוך את האירוע להרבה יותר מהנה עבור קהל המשתתפים. כך, עלה במוחו הרעיון להוסיף מוזיקה במהלך ברכות הקידושין עצמן, ולאחריהן לשיר שירים קצרים בין קטע לקטע. הרב הצעיר לא ידע כיצד יקבל הקהל והמשפחה את הרעיון, מאחר שאין זה רגיל שהרב שעורך את הטקס, מתבל אותו בשירים. למעשה, הרב בוסו חשב שהשירים עשויים להיות נחמדים עבור הקהל, אך לא שיער עד כמה התגובות מהקהל יהיו אוהדות. בפועל, הקהל נהנה מעל למצופה מהשירים שליוו את הברכות, אורחים רבים באו לשוחח עם הרב מיד לאחר סיום טקס הקידושין, ושיבחו אותו על החוויה הנהדרת שהוא העניק להם, כאשר משפחות החתן והכלה הודו אף הם לרב. רבים מהאורחים סיפרו לרב, שזו הייתה הפעם הראשונה שהם הצליחו להתחבר לטקס, ושהשיטה של הרב הכוללת שירים וזמירות הצליחה לרגש אותם עד מאוד.

רב מזמר ישראל בוסו

ההבנה שמדובר בשיטה מצליחה
עקב התגובות האוהדות שקיבל, הבין הרב שהוא עלה על משהו ייחודי, שעשוי להפוך כל חופה וכל אירוע לחוויה מכוננת הן עבור כלות וחתני האירוע ובני משפחותיהם, והן עבור המשתתפים באירוע, שיזכו לחוות לאירוע, ולהתחבר אליו. הרב בוסו החליט שהוא ממשיך לפתח ולקדם את הרעיון, וכך בעצם 'נולד' הרב המזמר הראשון מסוגו בישראל. באותה תקופה, נתפתח אולם חדש, בשם 'חצר נצר'. האולם היה האולם הראשון בו החופה וקבלת הפנים היו במקום נפרד מהאולם עצמו – קבלת הפנים והחופה התקיימו במרפסת גבוהה ומהודרת, בעלת נוף מפואר. בעלי האולם, חנן לוי, חיפש אחר אלמנטים שיצדיקו את קיום החופה במקום מהודר ונפרד מהאולם עצמו. ממש במקרה, חנן לוי, שהיום משמש כבעלים של אולם אבניו, אחד מאולמות האירועים המובילים והיוקרתיים בארץ, נכח באחד האירועים בהם הרב בוסו ערך את טקס החופה והקידושין. לוי הבין שהשיטה של הרב בוסו היא בדיוק מה שהוא צריך כדי שהחופות באולם שלו יהיו מפוארות ומרגשות, ויצדיקו את המיקום בו הוא בחר לעריכת החופה. כשפנה לוי לרב בוסו, הוא אמר לו: 'אני צריך משהו שיצדיק את החופה הנפרדת שבניתי. אני רוצה שבמהלך החופה כולם יהיו מרותקים לטקס החופה, ולא ימשיכו לטעום ולאכול מקבלת הפנים (למרות שהאוכל אצלי טעים). בעזרת הטקסטים שלך, והשירים הנהדרים שאתה מוסיף, כולם יהיו מרוכזים באיזור החופה ויהנו ויתרגשו יחד איתך'. מאותו הרגע, החל הרב בוסו לערוך חופות רבות באופן הזה, באולם של חנן לוי ובאולמות רבים נוספים ברחבי הארץ. עם הזמן, החלו רבנים נוספים להבין שמדובר בשיטה מצליחה, שגורמת לקהל באירוע להתרגש ולהתחבר לטקסטים, לא משנה אם הם דתיים או חילונים. היום, הודות לרב בוסו, רבנים רבים מוסיפים בטקסים שירים וזמירות ולמעשה משתמשים בשיטת הרב המזמר, בעזרתה מתחברים רבים מהאורחים לטקסטים.

 

איזה אירועים עורך הרב בוסו?

הרב בוסו עורך מגוון אירועים לכל המגזרים – חילונים ודתיים. הרב ניחן בחוש הומור, יכולת להתחבר למשפחות החתן והכלה, יכולת לרגש ולחבר את המשתתפים באירוע לטקס, וכמובן גם בכישרון שירה מבורך. מומלץ לעיין בסרטונים המופיעים באתר הבית של הרב בוסו, על מנת להתרשם מיכולותיו הנדירות והאווירה הנוצרת במהלך האירועים שהוא מנהל. ככלל, את הטקסים מלווים שופרות וקלידים, אשר יחד עם קולו המבורך של הרב, יוצרים אווירת קדושה ויופי גם יחד.

הרב עורך את האירועים הבאים:

  • חתונות: טקס עריכת החופה והקידושין, ספינת הדגל של הרב בוסו, שהופך לטקס מרגש וייחודי.
  • בר מצוות ובנות מצווה: הרב הופך את מעמד הגעת הבן או הילד לגיל מצוות, לחוויה מרגשת ועוצמתית.
  • ברית מילה: הרב עורך בצורה מרגשת ומיוחדת בריתות.
  • זבד הבתטקס החוגג לידת בת, בקרב מספר מקהילות יוצאי ספרד.

ועוד מגוון רחב של אירועים מכל הסוגים.

הרב רגיל לכך שאחר כל חתונה שהוא עורך, מתקשרים אליו בעלי השמחה ומודים לו על החופה שהוא עורך. העובדה שהרב לובש כולו לבן, לצד מוזיקה של שופרות וקלידים המלוות את שיריו וזמירותיו, גורמת לקהל כולו להיות מהופנט אל עבר הטקס. לפי הרב בוסו, העובדה שהוא מצליח לחבר כל כך הרבה אנשים לטקסטים ולמסורת היהודית, היא דרך חיים בשבילו. כך מתאר הרב בוסו את הדרך בה הוא חווה את האירועים: 'אני כל כך שמח שבעלי השמחה מצליחים להתחבר למעמד החופה והקידושין. זאת המטרה שעומדת לנגד עיני כשאני עורך כל חופה – להפוך את אירוע החופה, מאירוע שאנשים לא ממש מצליחים להתחבר אליו, לחוויה עוצמתית ומכוננת, שמצליחה לחבר את הקהל ולרגש אותו'.

 

כל משפחה או זוג שמתכנן אירוע, נפגשים עם הרב בוסו לפני האירוע, ומסבירים לו כיצד הם רוצים שיערך הטקס. הודות לניסיון הרב שצבר, הרב בוסו יודע כיצד להתאים לכל בעלי שמחה את הטקס המושלם עבורם. כמו כן, בזכות היכולת הנהדרת של הרב להתחבר לאנשים, זוכים בעלי השמחה להכיר את האדם שעורך עבורם טקס של פעם בחיים, ולהתחבר אליו.

דילוג לתוכן