תפילה לכלה

תפילה לכלה היא תפילה, שאומרת הכלה לפני החופה לאחר שהחתן מכסה את פניה בהינומה. ,תפילה לכלה  מבטאת את רצונה של הכלה להיכנס בברית הנישואין מתוך שלמות ונקיות .

נוסח מוקדם של התפילה מובא בספר "חופת חתנים" משנת תקנ"ו. הספר חובר ע"י הרב רפאל מלדולה ראש קהילת יהודי ספרד ופורטוגל בעיר לונדון ורב בית הכנסת בוויס-מרקס. לפי הרב רפאל מלדולה  מחבר נוסח זה הוא בנו של רבי יוסף חיים בן סאמון, מחבר ספר "עדות ביהוסף" וזה לשונו:

 "מרגניתא טבא די השכחת בבית גניזא דמלכ"א בר אורי"ן ובר אבהן. בכתר שם טוב עולה רחימא דנפשאי בן לאותו צדיק הרב המופלא חסידא קדישא הרב המחבר ספר עדות ביהוסף על הש"ס כמוהר"ר יוסף בן סאמון זצק"ל. תפילה הגונה ונאים הדברים למי שאמרם. כאשר עיניך תחזינה מישרים לומר האשה ביום כניסתה לחופה כי עת לחננה כי בא מועד הסליחה כמובא בפנים  וזו תוארה:

"אֱלֹהִים מוֹשִׁיב יְחִידִים בַּיְתָה". "וַיּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ". "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אתוֹ". "וַיִּבֶן ה' אלקים אֶת-הַצֵּלָע אֲשֶׁר-לָקַח מִן-הָאָדָם לְאִשָּׁה וַיְבִאֶהָ אֶל-הָאָדָם". "וַיְבָרֶךְ אתָם אֱלֹהִים וַיּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ". 

 

אתה הוא ה' אלהים האל הגדול הגיבור והנורא. אתה עשית את השמים ואת הארץ. אתה הוא יוצר האדם ונפחת בו רוח ונשמה ובראת איש ואשה ורשמת בהם שמך הקדוש, יו"ד באיש וה"א באשה, למען דעת ולמד אותם: זכו – שכינה שרויה ביניהם. לכן אני האשה הניצבת לפניך היום ה' האלקים, מוכנת ומזומנת בקדושה ובטהרה כדת משה וישראל עבדך, ליכנס לחופה עם החתן בעלי. 

הנני מפלת תפילה ותחנונים לפני כסא כבודך בעת ובעונה הזאת שאתה מוחל לי ולבעלי על כל עוונותינו וחטאתנו ואשמותינו, ככתוב: "מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב וַיָּפֶק רָצוֹן מה"', ועוונותינו מתפקקין על ידי תשובה ומעשים טובים וחופה.

יהי רצון מלפניך שתשרה שכינתך ביני ובין בעלי ותייחד עלינו שמך הקדוש יו"ד, ה"א, ותכניס בלבנו רוח טהרה וקדושה. ותרחיק ממנו כל מחשבות והרהורים רעים. ותיתן לנו נפש זכה וברה ביני ובין בעלי, ולא ניתן עינינו בשום אדם בעולם, כי אם עיני בבעלי ועיני בעלי בי. ויהיה בעיני כאילו אין אדם טוב ויפה ובעל חן בעולם כמו בעלי, כדבר שנאמר: "שִׁמְעִי-בַת וּרְאִי וְהַטִּי אָזְנֵךְ וְשִׁכְחִי עַמֵּךְ וּבֵית אָבִיךְ", ונאמר: "כִּי-הוּא אֲדנַיִךְ וְהִשְׁתַּחֲוִי-לוֹ". וכן אהיה בעיני בעלי כאילו אין אשה יפה ובעלת חן והגונה בעולם כמותי ויהיו כל מחשבותיו בי ולא בשום בריה אחרת בעולם, כדבר שנאמר: "יָפְיָפִיתָ מִבְּנֵי אָדָם הוּצַק חֵן בְּשִׂפְתוֹתֶיךָ" ונאמר: "וְיִתְאָו הַמֶּלֶךְ יָפְיֵךְ" ונאמר: "עַל-כֵּן יַעֲזָב-אִישׁ אֶת-אָבִיו וְאֶת-אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ".

ויהי רצון מלפניך ה' האלוקים שיהיה זיווגנו עולה יפה זיווג הגון של אהבה ואחוה שלום ורעות. זיווג כשר כדת משה וכדת יהודית. זיווג של יראת שמים ויראת חטא. זיווג של בנים הגונים, צדיקים ותמימים וישרים. זיווג של זרע של קיימא. זיווג של ברכה כדבר שנאמר: "ה' זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ, יְבָרֵךְ אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל". זיווג שיקויים בי: "אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ". זיווג שיהיה שמח בי יותר מכל הטובות שיש לו בעולם, כדבר שנאמר: "בַּיִת וָהוֹן נַחֲלַת אָבוֹת ומה' אִשָּׁה מַשְׂכָּלֶת". זיווג שלא יהיה בינו וביני לעולם, לא כעס ולא רוגז, לא קנאה ולא תחרות, אלא אהבה אחוה שלום ורעות וענוה ורוח נמוכה וסבלנות. זיווג של אהבת צדקה וגמילות חסדים ועשיית טובה לבריות. זיווג של זרע של קיימא בריא וטוב שלא יהיה בו ולא בשום אחד מאבריו לא נזק ולא חסרון, לא פגע ולא נגע, לא מחלה ולא מַדְוֵה, לא כאב ולא צער, לא רפיון ולא כשלון, ולא יחסר טוב כל ימי חייו. זיווג שתמשיך עלינו בנשמתנו, ברוחנו ובנפשנו וגופנו קדושה וטהרה במחשבה, בדיבור ובמעשה כיהודים כשרים. זיווג כשר על דין ישראל קדושים. זיווג של הצלחה וברכה, "בִּרְכת שָׁמַיִם מֵעָל בִּרְכת תְּהוֹם רבֶצֶת תָּחַת. בִּרְכת שָׁדַיִם וָרָחַם". זיווג של זרע קדוש וטהור טוב ויפה מתוקן ומקובל.

 ובכן, יהי רצון מלפניך ה' אלוקים שתטהרנו ותקדשנו בקדושתך ותשפיע עלינו רוח טהרה וקדושה מאתך. ותתרצה בנו ובמעשנו ותזכנו לעשות רצונך תמיד כל ימי חיינו ותברך אותנו מברכותיך כי הוא מקור הברכות ברוך ומבורך תמיד, "יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי-פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ ה' צוּרִי וְגאֲלִי". "בָּרוּךְ ה' לְעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן"

 

תפילה לכלה
דילוג לתוכן